Oletko koskaan tuntenut itsesi tyhmäksi, kun edessäsi toppatakki päällä istuva mainosguru selittää sinulle mitä aikoo tehdä? Kun tiedustelet lopullista hintaa, saat vastaukseksi epämääräisen vastauksen muutamalla laajalla kädenliikkeellä höystettynä. Ymmärsit sen verran, että mainosten tekeminen on taidetta, eikä lopputulosta tiedä ennen luomisprosessin alkua. Lopulta mainos jonka luulit maksavan tonnin, maksoikin sinulle kymppitonnin.

Hieman kärjistetty esimerkki, mutta valitettavasti välillä täyttä totta.

Sepon mielestä mainonta ei ole taidetta, vaan varsin suoraviivaista liiketoimintaa. Asiakkaan tavoitteet käydään läpi alkukeskustelussa, eli briiffissä, mietitään mitä kanavia käytetään ja minkälaista materiaalia halutaan tuottaa. Sen perusteella tehdään asiakkaan tavoitteisiin sopivat mainokset. Kiva kuva tai video, nasevat tekstit ja aloitetaan kampanja. Lopuksi mitataan päästiinkö tavoitteisiin ja otetaan opiksi.

Aika yksinkertaista ja hinnan tiedät aina etukäteen.

Kuulostaako salatieteeltä?